Pages

Tuesday, December 3, 2013

Keropok Lekor

Keropok lekor berasal dr pantai timur and of coz popular kt Terengganu kitenggg... an3...
sy suke sgt makan kepong lekong...(wahh..marah ogr ganu)..saya suke mkn keropok lekor...especially kt area mn ehh...ermm..dkt2 nng cherating..ap nm ntah..mkn rebus mmg sedap weyh..lg satu penah rase, kopok lekor losong, yg bungkus dgn kertas coklat yg ade tulis jenama losong tu..mmg osem..first time mkn yg rebus, mmg xley telan...sy muntah kot..tp nye dh lm2, gian lakkk hahahaha...

ehhh..kopok lekor sedap..smpi aku rs nk wat sendiri...yes!!! mmg aku dah wat sendiri pon..hehe..dgn menggunakan 500gram ikan sardin, ku asing kan tulang dan daging, kendian tumbuk2 daging ikan tuh(jgn direbus lak ikan tu yeeee)....gaul dgn tepung ubi ikut cukup rasa (agak2 ley gentel laaa), pastuh letak tepung gandum sket..sket je..pastuh, letak garam n ajinamoto...secukup rase...haha.. kendian tmbah la pe2 lg yg rs nk tmbah..td tmbah bwng putih and lada hitam..hehe..after settle sume tuh, gentel la panjang2..(weyh..cm pelik lak ayt nih) ahhh...positive2.. hehe.. masak air dlm periuk atas dapor gas atau pon atas kayu api..haha..tunggu menggelegak dan masukan kepok2 lekor korunk tuh..lau dh timbul baru la angkattt....siap utk di hidang...lau nk goreng pon boleeyhhh...

masih berpikir.... :-s

p/s: gmbar diatas sekadar hiasan..hihihi

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com